Nieuw college Veenendaal komt dichterbij

Veenendaal ChristenUnie 12 december 2015 - 48zaterdag 19 november 2016

Vrijdagmiddag 18 november heeft informateur Bort Koelewijn zijn verslag gepresenteerd n.a.v. de informatiegesprekken met de fractievoorzitters in de afgelopen weken. Uit zijn analyse komt duidelijk de wens naar voren van alle partijen dat de ChristenUnie als grootste partij deel uit gaat maken van de coalitie.

Het uiteindelijke advies is om eerst de praktische samenwerking te onderzoeken voor een combinatie ChristenUnie, SGP, D66, VVD en CDA. Deze combinatie kan waarschijnlijk rekenen op het grootste draagvlak in de gemeenteraad en geeft de gewenste stabiliteit de komende periode.

De ChristenUnie zal niet zomaar aanschuiven bij de ‘oude’ coalitiepartners. Door de gebeurtenissen in de afgelopen periode kan en mag er geen sprake zijn van zomaar aanschuiven en doorgaan waar we gebleven zijn. ‘We zullen stevig met elkaar moeten spreken over de samenwerking, taakverdeling en rollen in het toekomstige college’, aldus Engbert Stroobosscher, fractievoorzitter van de ChristenUnie.

Na het gesprek met alle fractievoorzitters op vrijdagmiddag is besloten om de geadviseerde combinatie met de betrokken partijen te bespreken in een formatieproces. Hierbij wordt wel aangetekend dat er goed met elkaar gesproken moet worden over inhoudelijke thema’s, maar zeker ook over de onderlinge samenwerking in de toekomst. Een samenwerking tussen deze partijen lijkt op inhoud geen probleem. De ChristenUnie heeft het raadsprogramma, inclusief preambule, 2,5 geleden ondersteund. Dat geeft op inhoud voldoende continuïteit en stabiliteit. De formatie zal de komende periode ook geleid worden door Bort Koelewijn.

Gezien de ontstane situatie is het meer dan ooit van belang om goed met elkaar in gesprek te gaan over de verdeling van de portefeuilles en de onderlinge samenwerking. Het moet vooraf goed duidelijk worden wat elke partij concreet verstaat onder ‘De nieuwe bestuursstijl’. Een herhaling van wat een maand geleden gebeurde mag niet meer voorkomen.

De ChristenUnie heeft als grootste partij een belangrijke rol in dit proces. ‘We willen onze verantwoordelijkheid nemen voor de bestuurbaarheid van Veenendaal, maar dan wel met een goed team van burgemeester en wethouders. Een team dat elkaar vertrouwt, constructief samenwerkt en komt met oplossingen voor belangrijke thema’s die op dit moment in Veenendaal spelen, zoals winkelstad en parkeren, energieneutraal Veenendaal, pilot koopzondag, sociaal domein, Rondweg-Oost en bedrijfsvoering.’

TitelBestandsgrootteMIME-type
Openbaar verslag verkennende fase informateur Veenendaal november 2016181,1 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2016