ChristenUnie wil meer kwaliteit op straat en in de berm

afbeelding bij bijdrage Fractie ChristenUnie wil meer kwaliteitmaandag 11 juli 2016

Meer kwaliteit op straat en in de berm

In de afgelopen jaren is er fors bezuinigd op de beheerkwaliteit van de Openbare Ruimte.
De achteruitgang in kwaliteitsniveau is op alle fronten zichtbaar. Het weer op orde brengen van het verminderde onderhoud aan wegen en groenvoorziening zal op den duur meer geld kosten. Als ChristenUnie willen we kwaliteit, goedkoop is immers duurkoop.

In het eerste kwartaal 2017 zal het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2017-2020 in de raad worden behandeld. Als ChristenUnie hebben wij bij de behandeling van de Kadernota een motie ingediend en gevraagd om in dit Beheerplan verschillende scenario’s op het gebied van beheerkwaliteit op te nemen. Op die manier wordt inzichtelijk wat de financiële consequentie is van de verschillende beheerniveau ’s voor het Centrum, de Algemene begraafplaats De Munnikenhof, de wijken en de bedrijventerreinen. Zodat in 2017 goede afgewogen keuzes gemaakt kunnen worden, met het oog op de toekomst. Onze motie is unaniem aangenomen.

Meer ruimte voor groen en water

Daarnaast hebben we als ChristenUnie en D66 een gezamenlijk voorstel gedaan om meer ruimte te geven aan groen en water. Dit is noodzakelijk omdat het als gevolg van klimaatverandering vaker stevig regent. Te veel bestrating, ook in particuliere tuinen, is er de oorzaak van dat overtollig water niet weg kan stromen. Bovendien is de aanwezigheid van veel steen in stedelijk gebied de oorzaak van hittestress. Dankzij de motie, die breed werd gesteund, moet de gemeente vanaf nu meer ruimte geven aan groen en water. Ook zal het college op ons verzoek de mogelijkheden onderzoeken om particulieren aan te moedigen de bestrating in hun tuin deels te vervangen door groen of water.

Archief > 2016