Knappe financiële prestatie

Foto Andre Groenewegendinsdag 05 juli 2016

Ziekteverzuim ruim 4 % onder landelijk gemiddelde

Het mag duidelijk zijn: IW4 heeft over het jaar 2015 weer goed gepresteerd. En dat in een krimpende sociale werkvoorzieningsmarkt. Waar financiële voorspellingen over 2015 een negatief beeld lieten zien, presteerde IW4 boven verwachting. Een mooie plus van ruim 200.000 euro. Daar kun je mee thuis komen.

Laag ziekteverzuim
Toch was dit wat mij betreft niet het meest verrassende en in het oog springende nieuws. Wat opnieuw verraste waren de ziekteverzuim cijfers. IW4 noteerde een verzuimpercentage van 8,2 procent en dat is voor een SW-bedrijf laag (landelijk ruim twaalf procent). Dat zegt dus iets over de betrokkenheid van de werknemers van IW4 Op hun werk. Die is erg groot.

Rozengeur
Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn voor IW4? Zeker niet. Door de Participatiewet staat IW4 onder druk. De bedoeling is dat er geen nieuwe instroom in de sociale werkvoorziening komt en dat door natuurlijk verloop (pensionering, etc.), uiteindelijk de sociale werkvoorziening dood bloedt. En eerlijk is eerlijk, de financiële prognoses laten zien dat IW4 in zwaar weer terechtkomt als er niet wordt ingegrepen.

Inclusieve arbeidsmarkt
Onlangs werd er een idee gepresenteerd voor vertegenwoordigers van gemeenteraden waar IW4 actief is. De richting waar men nu aan denkt, is om te komen tot een zogenaamde inclusieve arbeidsmarkt.  In zo'n inclusieve arbeidsmarkt doet iedereen die aan de kant staat naar vermogen mee. Hetzij in een betaalde baan, hetzij als vrijwilliger. Voorwaarde voor zo'n inclusieve arbeidsmarkt is dat er een voorziening moet zijn voor mensen die een beschutte werkomgeving nodig hebben. Daarnaast blijven we staan voor onze SW'ers die nog steeds werkzaam zijn bij IW4.

Aan de bak
Zonder al te technisch te willen worden, IW4 is zeker niet uitgerangeerd maar moet volop aan de bak. Voor die mensen die echt nergens terecht kunnen (beschut werken), voor de huidige SW'er en mogelijk voor de begeleiding van al die mensen die gedetacheerd zijn bij werkgevers die oog hebben voor mensen met een handicap.

Den Haag
Onlangs las ik in Binnenlands Bestuur een interessant bericht: in een opinie wordt openlijk afgevraagd of het wel zo'n goed idee is om de SW bedrijven te ontmantelen. De schrijver constateerde dat er altijd behoefte blijf aan een werkvoorziening voor groepen mensen die nergens anders aan het werk kunnen. Een stille hoop dat 'Den Haag' alsnog het onzalige idee om SW bedrijven de nek om te draaien, laat vallen. IW4 is mijns inziens dan ook nog volop in de markt.

André Groenewegen

Archief > 2016