Brede steun voor rechtvaardig en sociaal zorgbeleid

Foto Arjan Koertsvrijdag 01 juli 2016

Iedere Veenendaler moet de zorg krijgen die hij of zij nodig heeft. Daar is iedereen het over eens. Toch bevat het beleid rond de gemeentelijke zorgtaken nog een aantal ‘witte vlekken’. Nadat eerder al bleek dat die zorgtaken minder geld hebben gekost dan vooraf ingeschat, was er donderdag in de gemeenteraad brede steunen voor meer investeringen in de zorg. Het voorstel hiervoor werd mede ingediend door de ChristenUnie.

Samen met een aantal andere partijen diende de ChristenUnie een motie in om onderzoek te doen naar ‘witte vlekken’ in de zorg: Welke maatschappelijke organisaties hebben geld nodig? Welke zorg moet professioneler? Voor welke zorgbehoevenden is de eigen bijdrage te hoog? Aanleiding hiervoor waren berichten dat eigen bijdragen soms onredelijk hoog zijn en initiatieven als ‘Netwerk voor jou’ het moeten doen zonder financiële steun van de gemeente. Dit terwijl het beleid er juist op is gericht dat mensen hun zorgbehoefte zo veel mogelijk buiten de gemeente om organiseren. Initiatieven die ontstaan vanuit de samenleving zelf zijn daarbij onmisbaar en verdienen steun.

De gemeenteraad werd het er donderdag over eens dat er 2,3 miljoen euro beschikbaar komt om te investeren in zorg en ondersteuning. Onze motie voor onderzoek naar de specifieke behoeften werd daarbij unaniem gesteund. Dankzij onze steun werd bovendien een voorstel van D66 aangenomen om structureel geld beschikbaar te stellen aan vrijwilligersorganisaties.

Arjan Koerts

Archief > 2016