Jaarstukken 2015 vastgesteld

Foto Dick Roodbeenvrijdag 01 juli 2016

Donderdagavond 30 juni jl. is tijdens de zgn. ‘verantwoordingsdag’ een groot aantal stukken die betrekking hebben op 2015 door de raad vastgesteld. Zo ook de gemeentelijk jaarstukken, bestaande uit het burgerjaarverslag, de jaarrekening en het jaarverslag en is kennis genomen van het accountantscontrolerapport over 2015.

Een veelheid van werkzaamheden liggen aan de jaarstukken ten grondslag. Zorg voor een veilige leefomgeving, ondersteuning van mensen met zorgbehoefte, cultuur, onderwijs, participatie en inkomensondersteuning. Zo maar een aantal zaken.

Opvallend is dat het controlerapport van de accountant veel positiever is dan dat van 2014. Door de organisatie zijn veel aanbevelingen vanuit de rapportage over 2014 opgepakt en goed uitgevoerd. Reden voor onze fractie om daar positief  op te reageren.

Het overschot op de rekening van ruim 6 miljoen euro bestaat voor 5.3 miljoen uit gelden die van de rijksoverheid zijn ontvangen om te besteden in het sociale domein, zoals het persoonsgebonden budget, schoonmaakhulp en jeugdzorg, maar niet zijn uitgegeven.

Wij hebben sterk de indruk dat de oorzaak van het overschot kan zijn veroorzaakt door te strenge indicering, te hoge eigen bijdragen en daardoor zorgmijding door mensen die deze zorg eigenlijk wel nodig hebben maar om genoemde reden niet gedaan hebben. De vraag is niet alleen of iedereen de zorg krijgt die men behoeft, maar ook of de zorg betaalbaar is.

In samenwerking met diverse anderen, zowel coalitie als oppositiepartijen, is het overschot veilig gesteld voor het doel waar het voor bestemd is. Het college heeft via enkele moties de opdracht gekregen met voorstellen te komen om dit overgebleven geld te besteden.

Het onderhoud in de openbare buitenruimte, zoals wegen en plantsoenen is door de bezuinigen op een bedenkelijk niveau gekomen. Bij de behandeling van de kadernota op 4 juni komen we daar op terug.

Ook hebben we aandacht gevraagd voor de financiële risico’s die de gemeente loopt bij zogenaamde verbonden partijen. Denk daarbij onder andere aan het energiebedrijf in Veenendaal-Oost DEVO en het sociale werkvoorzieningsbedrijf IW4.

Tenslotte heeft onze fractie aangegeven dat de jaarrekening nog een verbeterslag kan gebruiken door meer informatie op te nemen. Wat hebben we afgesproken, wat hebben we bereikt en wat heeft het gekost. Met deze gegevens bij de hand kan de raad haar controlerende taak nog beter uitvoeren.

Dick Roodbeen

Archief > 2016