Na veel woorden nu graag daden!

FoodValley-logodonderdag 16 juni 2016

De gemeente Veenendaal is samen met 7 gemeenten( Ede, Wageningen, Scherpenzeel, Renswoude, Rhenen, Nijkerk en Barneveld) nu ruim 5 jaar onderweg in de regio FoodValley. In de eerste vier jaar werden er ongelooflijk veel projecten benoemd in de strategische agenda die allemaal afleidden van de werkelijke koers die FoodValley zou moeten varen. Die koers zou moeten draaien om economie, werkgelegenheid, onderwijs en bereikbaarheid.

Dit jaar is een nieuwe strategische agenda aangenomen die wel die focus heeft en die in samenwerking met bedrijfsleven en onderwijs tot stand is gekomen. Doordat die nieuwe agenda hogere ambities heeft en doordat een stuk subsidie voor het regiokantoor is weggevallen moet de bijdrage per gemeente omhoog. Het besluit daarover moest in de gemeenteraad genomen worden bij de behandeling van de begroting FoodValley.

De ChristenUnie heeft die begroting van harte ondersteund, maar heeft tegelijk met succes het voorstel geamendeerd. De Regiocommissie FoodValley, waar ondergetekende namens de gemeenteraad lid van is, heeft in een brief om monitoring van een aantal zaken in de begroting gevraagd, om op die manier tot kostenbesparingen te komen voor het regiokantoor. Die brief hebben we als toegevoegde zienswijze bij het besluit gevoegd. We vertrouwen op een goede voortgang van de regio FoodValley.

In ons verkiezingsprogramma hebben we ook benoemd dat we de economische kansen die er liggen in FoodValley moeten pakken. We kijken uit naar de resultaten!

Willem van Braak

Archief > 2016